De volgende 8 hypothesen vatten samen welke technische mogelijkheden op de lange termijn het koopgedrag en vooral het gedrag van de klanten in de kassazone veranderen:

1. Kassaloze winkels (Amazon go, etc.) zullen komen zodra de technologie het toelaat. De correcte afrekening bij eerlijke klanten is net zo uitdagend als het indammen van diefstal in de open presentatie van artikelen en de naleving van leeftijdsgebonden producten. Geautomatiseerde opslag- en verkoopapparaten worden steeds belangrijker.

2. Zelfscanning (SCO) groeit – steeds meer als mobiele scanoplossing via de smartphone. Het accepteren van zelfscannen wordt niet alleen omarmd door de jeugd. Oudere mensen begrijpen de techniek steeds beter en genieten ervan dat ze het tempo kunnen bepalen op de SCO zelf.

3. Het personeel in de kassazone wordt zelden volledig vervangen. Caissières worden gedeeltelijk overgenomen door klanten zelf, daarvoor komen andere taken zoals productpresentatie, klantcommunicatie en het zorgen dat de processen lopen.

4. Contant betalen heeft een steeds minder groot aandeel. Contactloos betalen is de katalysator daarvoor. Contant geld wordt steeds duurder en wordt steeds vaker afgehandeld via apparaten voor cashbeheer.

5. Meer gebruik van binnen- en buiten verkoopmachines garanderen 24/7 bescherming en beschikbaarheid

6. De thuisbezorging neemt toenemende mate toe. Niettemin blijft de mens een sociaal wezen en voldoet hij steeds meer aan zijn behoefte aan communicatie in fysieke winkels. Om deze reden moeten er gelegenheden blijvend worden gecreëerd.

7. De concentratie van grote kruidenierswinkels loopt langzaam ten einde door een gebrek aan opties. Differentiatie wordt niet langer bereikt via verschillende distributielijnen, maar via locatiegebaseerde concepten. Dit bewijst opnieuw: “Alle bedrijven zijn lokaal”.